this is my 3rd sequel from the mental lexicon saga (yeah.im too old to heart cullen).the mental lexicon I was abandoned because of the slow server.the mental lexicon II is-now-defunct simply because i lost the password and can't login.

Monday, January 17, 2011

mazhab: hang jgn nk terlebih auta noh!!

aku tengok ada kecenderungan org islam di malaysia ni utk sama berdebat hal2 berkaitan islam.ini bukan hal2 fardhu ain saja malahan menyntuh persoalan aqidah dan bahas fiqh yg mendalam. aku tak lihat ini sbg satu yg sihat.sebabnya, depa ni dari hujah mereka adalah dangkal ilmu agama.semuanya dilandaskan mengikut pengajian ilmu ikut dan dan pertimbangan akal.

aku berada dalam linkungan mereka yg belajar agama secara sahih (baca: ustaz) dan aku sendiri belajar diploma pengajian islam masa aku single).aku sangat hormat dgn org2 agama kerana bagi aku mereka adalah pewaris nabi.tu sbb juga aku menikah sorang ustaz mesir demi kerana hormat dan inginnya aku perdalamkan islam.

yg buat aku hangin,golongan yg purak purak cerdik agama dlm masyarakat ni yg buat aku mendidih.ada yg doik sibuk jd penyokong salafi.mengutuk ahlul sunnah.tapi bila aku tanya, padia beza salafi,mampuih tak dapat jawab.ada yg dok salahkan penerapan mazhab imam syafie di malaysia. bagi aku, memandangkan masyarakat kita ni kurang ilmu agama, bahasa arab pon tak paham sepatah haram, baca quran ikut dan, hampa nk confusekan dgn perbincangan mazhab yg lebih baik ditinggalkan buat mereka yg lebih alim itu?hampa nak dunya celaru ka?

aku bukannya taksub mazhab.tapi aku sellau tgk satu2 perkara berdasarkan keadaannya. bayangkan hampa ajaq perbandingan 4 mazhab kpd soon-to-be mat rempit , takka pernaya budak tu.hang ajaq, takpa anjing tu x haram (ikut hanafi), haram ikut syafie.kut2 sok dia dok bertepuk tampaq , cium sana sini dgn hanjing takka pernaya.

bagi aku,mmg ada keluasan berijtihad.tapi sumanya ada kaedahnya.(ya aku tau aku ajar kaedah penyelidikan.jadi kaedahnya aku amat berkaedah).org2 agama kita yg awal2 nk menapakkan islam di malaysia ni, guna pakai mazhab syafie nk bg permudah hidup.manusia ni nk kepastian.sat gi ustaz tu ckp ikut mazhab syafie, sat gi mazhab hanafi, hampa kata ustaz tu membohong.itu antaranya.dan perbahasan mendalam hal khilaf ini terlebih elok dibahas oleh alim ulama.bukan ikut dan ja kita yg cetek ilmu.

bg aku mudah saja, hang pi blajaq agama elok2.jgn jadi ikut perasaan sgt dlm agama.sampai apa saja salah hampa x ley terima.dan kalau hampa nk bercakap hal perbandingan mazhab,tutup aurat betul2 dulu.kalau dada hang dok menonjol sana sini,rambut hang gerbang sana sini,pi bleajar hukum asas dulu.dan kau mamat, kalau hang tak blaja agama, jgn dok perleceh apa imam syafie buat.hampa bley buat ka,hukum haidh tu? silap2 aku tanya pasal permasalahan haidh, hampa ikut dan bg pendapat.silap2 dpt haram bersama bini hang time haidh.

aku mmg jarang marah.tapi bila aku tgk ada pak pandir nk tunjuk pandai dalam agama.aku naik angin.aku paling pantang org tak hormat org2 agama.ya mereka bukan maksum . tapi sekurangnya depa pewaris nabi.hang?