this is my 3rd sequel from the mental lexicon saga (yeah.im too old to heart cullen).the mental lexicon I was abandoned because of the slow server.the mental lexicon II is-now-defunct simply because i lost the password and can't login.

Tuesday, April 27, 2010

mari lahirkan ank2 hebat


percaya tak anak2 kita membentuk pandangan terhadap diri mereka sendiri berdasarkan pandangan kita ibubapanya?itulah yang berlaku.menurut kajian barat,ibubapa yg bersikap positif dan menuturkan ungkapan positif pada diri anak2 melahirkan anak2 yang yakin dan juga berfikiran positif.dan begitu juga sebaliknya.

sebagai contoh,kita haruslah memuji akan kemampuan anak2 kita menyelesaikan tugasan sekolah contohnya ie "alhamdulillah.anak ummi hebat.dah siap da keje skoolnya".jangan plak kita buat secara negatif "dah puas tgk kartun baru nk buat keje skolah.".kalau ye pon anak tu leka tgk kartun,kalo die da wat keje pujilah.susah sangat ke kan?tapi tula sikap ramai mak bapak yg paling aku tak perkenan.belajarlah memuji dan menghargai anak2.anak2 perlu dibelai dgn kata2 juga.drang x reti apa maknanya action speaks more than words.

Skinner , seorang pakar tingkahlaku mengetengahkan satu kondisi operant,dimana kanak2 akan bereaksi lebih positif dan kekal dgn tingkahlaku positif jika diberi pujian setelah melakukan sesuatu. selain itu,seorang pakar kanak kanak istimewa,Harris,M. menyatakan keyakinan diri kanak2 istimewa amat bergantung kepada bagaimana cara ibubapanya mengajar erti menghargai diri sendiri.Jjadi yang penting sekarang,tanamkan sikap positif sejak kecil.jangan dimomokkan dengan kegagalan,negatif,ketahyulan dan segala pantang larang mak nenek yg mengarut.lahirkan ank2 hebat! kata2 ibubapa adalah doa yang mustajab!oo yeah ajar juga anak kita menghormati orang lain & tidak menyakitkan hati org lain dgn memanggil nama bukan2.(pantang tok nek saya ni!)

2 comments:

Farra Da Smiley said...

ye adik akak setuju 200%! hihi

apa susah psl tv, buang aje tv hehe

nur.najib said...

ekekke buang tv?mak pak nk tgk gak keadang nk2 citer house & csi