this is my 3rd sequel from the mental lexicon saga (yeah.im too old to heart cullen).the mental lexicon I was abandoned because of the slow server.the mental lexicon II is-now-defunct simply because i lost the password and can't login.

Thursday, April 29, 2010

tembak menembak

macam-macam pandangan dr org ramai ttg kes penembakan aminurasyid.pertama sekali saya sampaikan takziah pada familynya.mari kita baca apa pendapat saya pula.

pertama sekali perbuatan menembak semborono oleh pihak polis bagi saya adalah satu kesalahn yang amat berat.kedua,si mati juga dari segi undang-undangnya bersalah memandu tnpa lesen.jadi disini,kita sebagai observer perlu bersikap adil dalam memberi pandangan.

bagi saya,ibubapa seWAJIBnya mengajar anak2 tentang 'boundary' dalam kehidupan.hidup kita ini ada pemisahnya antara salah dan benar.dalam islam ada boundary antara haram dan halal.mmg begitu fitrah manusia.hidup berpanduan.sebagai ibubapa,melahirkan anak2 yg patuh dan hormat pada arahan kita adalah satu benda berat tetapi WAJIB dilakukan.jika tidak akan berlakulah kes seperti ini yang curi2 meminjam kereta di waktu malam utk melepak.seharusnya,ibubapa tidak lepas tangan dgn sewenang2nya melepaskan anak2 keluar selepas jam 7 mlm atau jika ada urusan tuisyen,ke masjid,surau takpalah.bila ibubapa melonggarkan tali ketegasan disitu,aikbatnya ank2 muda skang terlalu mudah melepak2 mebuang masa di luar rumah.contoh anak2 berjaya masanya diisi dgn benda berfaedah.biarlah geek ka apa ka yg penting anak2 berjaya.kene tanamkan sifat mematuhi arahan & undang2.nak2 pasal kereta.sbb kereta ni digelar killing machine bukan utk sesaja.

kedua,ajar anak2 kita bila melakukan kesalahan,kita harus berdepan dgn kenytaan itu.jangan lari.dlm kes ini,si mangsa lari dan akibatnya disalahsangka penjenayah dan ditembak.jika kita melentting tak pasal2 bila ank melakukan kesalahan,dikemudia hari die akan takut utk mengakui kesalahannya dan akan lari dgnnya.saya amik contoh anak2 saya.si kak ngah koyakkan bukunya.dan tetiba die tutup mata.tanya kenapa:takut kene marah?saya tanya kenapa:apsal.dia diam dan saya sellidik2 br dpt tau.then saya ckp ummi x marah pon.kak ngah ckp k ngah buat apa.baru dia ngaku.sebelum2 ni,die pernah dicubit oleh walidnya dan dimarahi saaya sbb mengoyak buku.tp,saya & husband duduk di meja rundingan bila saya rasa cara parenting kita perlu diubah.xley ikut style mak bapak kita.alhamdulillah ada perubahan.kita ibubapa mesti blajar mengakui kesilapan kita barulah anak2 akan ikut.

dan seterusnya pihak polis tidak bolehla menembak sesuka hati.kalau ikut emosi kita,asal rasa perompak je n kmembunuhkan?tp ingat dlm islam ada perbicaraan agar si dituduh mendapat hak pembelaan diri.

yg penting skang:ikut undang2.selamat inshaallah.kerana hidup ini tiada peraturan maka pincangla ia.sekian.terims kasih

No comments: