this is my 3rd sequel from the mental lexicon saga (yeah.im too old to heart cullen).the mental lexicon I was abandoned because of the slow server.the mental lexicon II is-now-defunct simply because i lost the password and can't login.

Tuesday, May 11, 2010

how to lose weight

salam 2 all (ikut gaya YB zul nordin)

ramai tanya camna i lost 11kg in 4 months.ok mari saya dedahkan rahsianya (skali bunyik macam iklan kuruslan badan plak).utk pengetahuan, jika ada tertulis nama2 brand apa2 ke,saya bukannya pengedar or buat bisnes ke,saya guna utk diri sendiri.lets see how i done it:

MOTIVASI --->
ini paling pnting.motivasi saya : MUSTI KELIHATAN DA BOMB & LEBIH MUDA dr suami tercinta.supaya die tak bley nk complain & ada any cita2 menggatal k!

CONTROL MAKAN --->
Bermujahadah!saya amik heavy meal once a day.so the other 2 heavy meal i replaced dgn protein shake.i consumed herbalife F1 saja with 250ml soy milk or low fat milk.you can choose which meal yg nk makan seperti biasa.For normal meal tu,sebolehnya kurangkan karbo.nasik tu skit2kan.banyakkan kudapan.selang dua jam musti sy amik segenggam nestle fit.saya banyakkan mkan sayur.selain itu,minum kopi radix bley contorl rasa lapar.cube try minum ptg dgn kopi radix jek.

MINUM AIR KOSONG BANYAK2
serius.rasanya adalah 3 l sehari.bila lapo jek minum air.

EXERCISE
takde la mana exercise sangat pon.buat keje2 rumah + dukung bb yg merap je dah banyak kalori terbakar tu.besides,sy nursing my baby.since sy tgh siapkan tesis , sy part time ngaja di U**.sibuk la jugak.agaknya otak ni consume banyak kalori kot.

CATATKAN TARGET PEMAKANAN ANDA
sangat penting.satu kajian dari barat menyatakan org yg ingin diet , apabila menulis kdr pemakanan dan kalori yg diambil hilang lebih banyak berat badan.serius.kalo kita tulis kita akan lebih berdisiplin.so kene tau bape kalori makanan.sila baca kat info nutritionnya,bape kalori.

KALORI AMBIL MESTI SAMA DGN KALORI KELUAR
this is how to calculate ur calories burning.
Energy balance=calories from food - (BMR+exercise+any activities besides sleep)
how to calculate:
BMR for female= 655+(9.6 x weight in Kg)+(1.8 x height in cm) - (4.7 x age in years)
example to calculate : 1500kcal from food - (1500+700kcal burnt from exercise)
Energy balance= -700 energy balance.
That's the amount of calories u lost.

SAPU PATI HALIA & PAKAI CORSET TIAP HARI
amalan saya dr lepas bersalin bulan 10 ritu sampai rini.logiknya ada juga : pati hali expel angin.ye la perut org melayu kalo x dapat nasi mulalah angin.so before pening,pedih perut,marilah melumur pati halis pagi & malam.korset tuh juga penting.jika kita baca cara rasulullah saw mengikat perutnya dgn batu ketika lapar,inilah yg boleh saya ambil jadikan teladan.tak dapat batu,korset pon jadilah.

ok.saya dah share jadi sekarang terpulang pada anda.serius x payah abis2 duit pi kat slimming centre mengarut tuh.gilos.kos saya nk kurus ni pon dalam rm600 utk 4 bulan.dan tempoh 1 bulan pertama diet adalah penentu keberjayaan anda!jgn putus asa kalo hilang 2 kg je sebulan setelah anda separuh nk mati berdiet.ekekekke..sebabnya kalo dah start hilang kg,lagi mudah lepas2 tu.

SELAMAT BERAMAL!sila kongsi ya kisah kejayaan anda pas ni!

4 comments:

ida said...

Puan Hijja,
Bley tak kalo ko amik gambo "heavy meal" ko?... hehehe.. nak tengok banyak mana heavy. Ade gambo tak :Herbalife F1" tu? Dia apa benda sebenarnya? Minuman apa... maksud aku sejenis soya ke, makanan yg ade gel tu ke, protein ke?

nur.najib said...

herbalife tu soya powdered..cuba ko google..heavy meal aku?ekekke..aku malas nk upload..berzaman2..nk amek org punye songeh plak tak psl2 aku kene sue copyright.ko bayangkan heavymeal aku sepinggan nasi ayam gitu.nasi tu amik separuh je..lauk n sayur banyak.1/2 jam sebelum makan minum air kosong byk2..tak le nanti kita overeat

Faridatul said...

waaa.... ija takde la gemuk..tp beriya nk kuruskan badan ekk.... mmmm.... ni motivasi tuk akak ni.. hehehe

nur.najib said...

kak fari..
anak dah bertmbah ni kene jaga2.berat badan ideal dh larik..harus bertindak cpt..lagi kita berumur lagi kene jaga badan..agar suami sayang slalu..betoi tak?